Dag 13: Deiva Marina/Cinque Terre

6 juli 2023 - Deiva Marina, Italië

Het stond vorig jaar al op mijn verlanglijstje om naar Cinque Terre te gaan. 5 dorpen aan de kust in een natuurgebied.

Om 8 uur stonden we bij de bushalte, de bus bracht ons naar het station van Deiva Marina.

Het kopen van de Cinque Terre dagkaart en een treinkaartje naar Levanto ging een beetje chaotisch. Veel mensen die een kaartje wilden en de trein wilden halen.

We gingen met de trein, veelal ondergronds, naar Riomaggiore, het zuidelijkste dorp van de 5. Het was een beetje bewolkt en nog niet zo heel warm gelukkig.

In Riomaggiore een cappuccino en croissant als ontbijt genomen. Het dorp ligt tegen een klif dus de kuiten hebben wat werk moeten doen! Heel erg mooi dorp om te zien. We lopen door een tunnel naar de andere kant van het dorp, en omhoog met uitzicht op een haventje. Terug trappen lopen om een rots heen naar het station.

Daarna met de trein naar Vernazza, dit zou het mooiste dorp zijn, maar vonden wij niet. Intussen was het aardig opgewarmd en zweten we behoorlijk. We drinken wat op een terras, wat een slechte bediening! Ze kijken ongeïnteresseerd en sjagrijnig en het duurt ook nog lang. Maar ach we hebben vakantie dus tijd.

In Vernazza nemen we de trein naar Monterosso, het grootste dorp van de Cinque Terre. Je komt met de trein in het nieuwe gedeelte, niks aan, alleen maar strand en ligbedden. Even lopen om een heuvel heen en je komt in het oude gedeelte. Er was nog markt, leuk om te zien. Ondertussen is het pfff warm en gaan we maar terug met de trein naar Levanto.

Levanto is geen dorp van de Cinque Terre, maar zou ook mooi zijn. Nou dat mooie hebben wij niet gezien! Door het centrum waar alle winkels dicht zijn, lopen we naar het strand. Daar kunnen we eindelijk weer iets drinken.

Teruglopend naar het station kopen we nog een ijsje, wat we in een park, op een bankje in de schaduw, opeten.

Om 15 uur zijn we weer op het station van Deiva Marina en staat de bus klaar om ons naar de camping te brengen.

Op de camping nog even poedelen in het zwembadje. Daarna douchen en vanavond om 19.30 tafeltje gereserveerd bij het restaurant op de camping.

Morgen gaan we weer verder (wel noordwaarts), maar de vakantie is nog niet voorbij. Dus we praten nog niet over terugweg!

Het is nu bewolkt geworden en in de verte wat gerommel, ben benieuwd of wij ook iets krijgen.

Ciao van ons!

1. Robert en Janny:
    6 juli 2023
    Wat een leuk verslag en een mooie tocht via al die dorpjes. Dat bruggetje met die sliten zal Jan wel een panisch gevoel hebben gegeven.
    Mooie foto's ook. We wachten in spanning al van het volgende verslagje.
    Veeteelt plezier hoor!
    Groet van ons, ciao.
  2. Mandy:
    6 juli 2023
    Leuk dat jullie meeleven en reageren! Zal wel typefout zijn, maar wat bedoel je met sliten?
    Xxx
  3. Robert en Janny:
    6 juli 2023
    Sliten=sloten en veeteelt = veel. Foutje van automatische woord correctie.
    Sorry hoor
  4. Sharon Geuze-Kroeze:
    6 juli 2023
    Het ziet er prachtig uit daar !!